Отримуйте інформацію лише з офіційних джерел
Єдиний Контакт-центр судової влади України 044 207-35-46
ЗАТВЕРДЖЕНО
рішенням зборів суддів Хмельницького апеляційного суду № 6
від «25» січня 2019 року
МЕТОДИЧНІ РЕКОМЕНДАЦІЇ
щодо надання Хмельницьким апеляційним судом місцевим судам методичної допомоги в застосуванні законодавства
Методичні рекомендації (далі – Рекомендації) базуються на нормах Конституції України, Закону України «Про судоустрій та статус суддів», Кодексу суддівської етики, рішеннях зборів суддів Хмельницького апеляційного суду, наказах Голови Хмельницького апеляційного суду.
Методична допомога місцевим судам у застосуванні законодавства є комплексом заходів, що вживаються Хмельницьким апеляційним судом у межах своєї компетенції, визначеної законом, з метою забезпечення здійснення правосуддя на засадах верховенства права, забезпечення кожному права на справедливий суд та інших прав і свобод, гарантованих Конституцією і законами України, а також міжнародними договорами, згода на обов'язковість яких надана Верховною Радою України, забезпечення єдності судової практики, підвищення професійного рівня судів місцевих судів.
Надання методичної допомоги місцевим судам здійснюється у формі територіального кураторства.
Участь кожного судді Хмельницького апеляційного суду у наданні місцевим судам методичної допомоги у застосуванні законодавства є обов’язком, визначеним законом.
Відповідно до ст. 27 Закону України «Про судоустрій і статус суддів» апеляційний суд аналізує судову статистику, вивчає та узагальнює судову практику, надає місцевим судам методичну допомогу в застосуванні законодавства.
Відповідно до ст. 26 Закону України «Про судоустрій і статус суддів» секретар судової палати апеляційного суду організовує роботу відповідної палати, контролює здійснення аналізу та узагальнення судової практики у справах, віднесених до компетенції палати, інформує збори суддів апеляційного суду про діяльність судової палати.
Відповідно до ст. 29 Закону України «Про судоустрій і статус суддів» голова апеляційного суду забезпечує виконання рішень зборів суддів апеляційного суду, організовує ведення та аналіз судової статистики, організовує вивчення та узагальнення судової практики, інформаційно-аналітичне забезпечення суддів з метою підвищення якості судочинства.
Виходячи з цих положень законодавства та змісту ст. 128 Закону України «Про судоустрій і статус суддів» питання надання методичної допомоги, порядку її надання мають бути вирішені зборами суддів апеляційного суду як питання внутрішньої діяльності суду. У подальшому головою Хмельницького апеляційного суду у межах його повноважень на виконання таких рішень видаються накази та розпорядження.
Організація вивчення та узагальнення судової практики, інформаційно-аналітичного забезпечення суддів з метою підвищення якості судочинства, забезпечення виконання вимог щодо підвищення кваліфікації суддів апеляційного суду здійснюються на підставі наказів та розпоряджень голови Хмельницького апеляційного суду.
Законодавством встановлено низку гарантій, що забезпечують незалежність суддів при здійсненні правосуддя та забороняють будь-яке незаконне втручання у їх діяльність. Так, суди здійснюють правосуддя самостійно, на основі Конституції і законів України, забезпечуючи при цьому верховенство права, і є незалежними від будь-якого незаконного впливу. Суддя має уникати будь-якого незаконного впливу на його діяльність, пов’язану зі здійсненням правосуддя, та бути незалежним у процесі прийняття рішень. Втручання у здійснення правосуддя, вплив на суд або суддів у будь-який спосіб, забороняється і тягне за собою відповідальність, встановлену законом. Незалежність судді під час здійснення правосуддя є передумовою дії принципу верховенства права та невід’ємною складовою справедливого суду.
З урахуванням необхідності забезпечення незалежності та неупередженості суддів місцевих судів надання останнім методичної допомоги в застосуванні законодавства не може мати характеру втручання в діяльність судді при здійсненні правосуддя та не є незаконним впливом на його професійну діяльність. Будь-яка рекомендація, порада, думка щодо тлумачення законодавства тощо, яка виходить від судді-куратора, не може вважатися вказівкою, обов’язковою для виконання, та не звільняє суддю місцевого суду від самостійного виконання своїх професійних обов’язків незалежно, виходячи виключно з фактів, установлених на підставі власної оцінки доказів, розуміння закону, верховенства права, що є гарантією справедливого розгляду справи в суді, незважаючи на будь-які зовнішні впливи, стимули, загрози, втручання або публічну критику.
Для надання методичної допомоги в застосуванні законодавства місцевим судам в Хмельницькому апеляційному суді запроваджена система кураторства. Кожен суддя Хмельницького апеляційного суду, в тому числі судді, що займають адміністративні та виборні посади, виконує обов’язки територіального судді-куратора.
Всі судді Хмельницького апеляційного суду відповідно до наказу Голови суду закріплюються як територіальні судді-куратори за місцевими судами, при цьому судді, що працюють у судових палатах закріплюються за судами, рішення яких переглядаються в апеляційному порядку Хмельницьким апеляційним судом. За кожним місцевим судом має бути закріплений щонайменше один суддя апеляційного суду з судової палати кожної спеціалізації, при цьому залежно від обставин, що мають значення, може бути закріплено як декілька суддів одної палати за одним місцевих судом, так і декілька місцевих судів за одним суддею-куратором.
Територіальні судді-куратори здійснюють надання методичної допомоги в застосуванні законодавства місцевим судам шляхом вивчення та аналізу статистики, узагальнення судової практики в закріплених за ними судах відповідно до особистої спеціалізації (цивільна або кримінальна), обговорення з суддями цих судів проблемних питань, що виникають у практиці правозастосування, доведення до суддів цих судів судової практики судів апеляційної та касаційної інстанцій. Територіальні судді-куратори здійснюють систематичний моніторинг скасованих в апеляційному та касаційному порядку судових рішень, постановлених суддями відповідного місцевого суду, аналізують та систематизують підстави скасувань.
Не менш, ніж один раз на рік, згідно графіку, встановленого головою Хмельницького апеляційного суду, голова, заступник голови, секретарі палат, судді апеляційного суду, судді - куратори на місцях в місцевих судах здійснюють вивчення судової практики місцевих судів в кримінальних, адміністративних, цивільних справах, надають допомогу суддям місцевих судів в застосуванні законодавства, роз’ясненні правових позицій Верховного Суду по нормам матеріального і процесуального права, аналізують з суддями місцевих судів підстави скасування і зміни судових рішень в конкретному місцевому суді та надають іншу допомогу необхідну для удосконалення та підвищення кваліфікації суддів місцевих судів з метою підвищення якості судочинства.
Підведення підсумків у місцевих судах.
Метою участі суддів Хмельницького апеляційного суду у підведенні підсумків у місцевому суді є висвітлення недоліків та проблем роботи суддів та апарату суду та надання рекомендацій щодо їх усунення.
У нараді з підведення підсумків місцевим судом беруть участь судді місцевого суду, а також судді Хмельницького апеляційного суду.
Перебіг наради фіксується протоколом, який підписується керівником апарату місцевого суду. Копія протоколу направляється до Хмельницького апеляційного суду.